1. Disiplin
-Mematuhi segala peraturan yang ditetapkan. Penting kerana disiplin dapat mempengaruhi keseluruhan aspek termasuk sikap. Orang yang berdisiplin selalunya mempunyai sikap yang baik.
2. Bertanggungjawab
-Menjaga keseluruhan aspek kerja dan bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan.
3. Ingin tahu & ingin belajar
-Mempunyai sikap ingin tahu yang tinggi dalam menjalankan tugas. Minat yang mendalam tentang sesuatu perkara serta sikap ingin mencuba. Belajar dari kesalahan yang dilakukan.
4. Menepati masa
-Sentiasa menepati masa sebagai contoh datang awal ke tempat kerja supaya dapat merancang masa kerja dengan baik, tidak gopoh atau kelam kabut ketika memulakan tugas.
5. Berpengetahuan
-Pengetahuan dan pengalaman sesuatu tugas adalah satu bonus untuk jadi yang terbaik. Waiter perlu mempunyai ilmu secukupnya tentang tugas-tugas seorang waiter.
6. Menjaga kebersihan
-Sentiasa menjaga kebersihan diri dari segi rupa diri, tempat kerja dan kekemasan berpakaian.
7. Sabar
-Sabar ketika melayan karenah pelanggan atau ketika dimarahi oleh supervisor atau manager.
8. Bijak menyelesaikan masalah
-Bijak dalam mengambil tindakan supaya tidak menyusahkan orang lain.
9. Berhati-hati
-Sentiasa melakukan tugas dengan berhati-hati supaya tidak berlaku sebarang kemalangan.
10. Yakin pada diri sendiri
-Sentiasa yakin pada diri sendiri ketika melakukan sesuatu tugas dan ketika berhadapan dengan pelanggan.
11. Rajin
-Melakukan kerja tanpa perlu diarah. Tolong menolong sesama rakan sekerja.
12. Berfikiran waras
-Sentiasa berfikir secara rasional walaupun berada dalam kesulitan.
13. Komunikasi
-Bijak mengatur kata, berbudi bahasa, dan ramah dalam berbicara. Menguasai pelbagai jenis bahasa terutama bahasa Inggeris supaya lebih yakin ketika berkomunikasi dengan pelanggan.
14. Peka dengan persekitaran atau situasi
-Sentiasa peka dengan persekitaran atau situasi, samada situasi yang positif atau negatif.
“THE OPPORTUNITY OF LIFE IS SERVING!!”
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment