Sunday, December 26, 2010

THARSHAL TRAINING ACADEMY


Pejam celik…pejam celik…dah 3 bulan aku belajar di sebuah kolej yang khusus dalam bidang perhotelan ini. Dalam beberapa hari lagi..aku bakal menduduki peperiksaan pertengahan tahun. Dalam 3 bulan aku belajar di sini, pelbagai pengalaman dan pengetahuan yang aku dapat timba di sini. Di sini, aku ambil course F&B..kalo korang nak tau F&B ni nanti keje pe..korang pegi hotel tgk waiter ambil order..lps tu hantar mkanan..itulah antara keje yang pasti aku kena buat selepas aku keluar dari kolej ni..sebenarnya bnyak lagi kejenya..itu sebahagiannyala…Dalam kelas aku, F&B batch 2 ade 25 orang pelajar termasuk aku n ade 2 org tenaga pengajar. Seorang yang ngajor teori..namanye Cik Siti Rabiatul..kitorang panggil Cik Bee je..orgnya baik..n sporting..kulit putih n cerah..kalo senyum mmg manis...aku slh sorang yang suke tgk dia senyum...hehe..sorang lagi yang ngajor praktikal…mr. Vincent..kitorang pggil sir je..pemilik sebuah restoran di Kamunting…berpengalaman dlm bidang F&B hamper 20 tahun..mmg aku respect dia..


Habis citer ttg lecturer..ni perihal kawan2 aku plak..dalam kelas aku ade 25 kepala..mcm2 rupa..mcm2 perangai..mcm dlam iklan astro..mcm2 ada!!...pelajar yg paling senior dlm kelas ni..namanya Amiza..aku n kwn2 pgl Kak Miza je..dia penolong kelas kitorg..orgnya…hmm..baik..sopan santun..lemah lembut..lps nih k miza kna blnja saya ye..hehe.. Kalo aku citer semua ttg 25 org yg ada dlm kls nih mmg panjang berjela2 la blog aku ni..so..ape yg aku boleh katakan..semua kwn2 yg aku ade dlm kelas ni..masing2 ade dia punya keistimewaannya yg tersendiri..wlau pun kdg2 ade nakal gak skit2..Dalam rmai2 nih..aku n k miza blh dianggap seniorla sebab kebanyakan dlm kls nih umur 21 thun ke bwh..so…aku mmg rmai adik2 kat sini..wlau pun realitinya..aku dipanggil ‘adik’ dlm family ku..sb aku yg paling bongsu dlm family. Tapi di Tharshal ni..disebabkan umo aku lebih dari diorg..adik2 aku ni pgl aku abg asrin..hmm..okla tu…hehe..haaa…lupa lak nk bgtau..selain 24 kwn dlm batch 2..ade satu lagi kls F&B yg jumlah pelajar sm ngn kelas aku..25 org gak..iaitu kls F&B batch 1..sume tu pun kwn2 baik aku gak..sb asalnye dlu kami 1 kls..tp terpaksa dipisahkan kpd 2 kls untuk keselesaan ketika blajo…



Aku mmg seronok blajo di sini..lecturer dia baik2…yuran gov support…dapat elaun lg rm500…wlaupun elaun msk lmbat…ade aku kesah? Aku mmg minat giler bidang F&B...kalo koridor utara x bayar elaun pun..aku sanggup dtg gak..sebab aku dtg sini nk timba ilmu ok....bkn semata2 krn elaun…ade wifi lg..ari2 dpt bukak fb…enjoy je blajo..Memang berbeza sgt waktu aku blajo di politeknik merlimau dlu…dlu blajo sush..yuran poli msk2 nk kna byar…setiap sem lps tu kna byar lagi..kos sara idup sume kna tggung sendri…terpaksa kna pinjam ptptn…pinjaman bkn bg free2..skrg baru rasa perit nk byr balik ptptn.. dlu aku terpaksa duduk plak umah sewa sb asrama utk sem 1 je....start sem 2 kna kluar..mcm2 nk kna byar..pnh aku terpaksa kje cashier part time masa sem akhir dlu sb duit ptptn dh abis…segan nk mntk kat family…sb bnyak sgt dh mntk duit kt diorg..so siang aku blajo…abis kls ptg..trus masuk kje cashier…dlm 5 bln gakla aku kje cashier part time…tulh psl result aku drop abis..sb x blh focus study je time tu..tp Alhamdullilah…spjg aku blajo di poli tu..x pnh lagi aku kebulur x mkn..x pnh pnjam duit kawan..n CGPA yang aku dpt x lah teruk sgt pun..bkn nk bangga diri..Cuma nk share pengalaman ni ngn korang... Skrg smbil2 blajo di Tharshal pun..aku wat kje part time gak..tp bkn kje cashierla..tp kje di zoo taiping..bwk org melancong dlm zoo..okla..dptla cover2 skit kos aku ms blajo di sini. Apa yg pnting kje aku ni x ganggu time study aku kt Tharshal ni. Bnyak lagi yg aku nk citer sbnarnye..ttg pengalaman menarik aku kt sini..ape bnda yg aku suka kt sini..sape kwn yg aku suka…n mcm2 lagila..tp kpala aku dh berat nih..mata pn dh ngantuk..esok2 jelah…lagipun dlm beberapa ari je lagi..aku akn duduki peperiksaan pertengahan thun..so..aku x blh main2..kna focus study..aku harap midterm ni aku dpt result yg excellent!! Doa2kanla ye…amin..

1 comment:

  1. salam.. nk tanye dkt asrin? TTA ni bg elaun rm500 setiap bulan ke? lepas 6 bulan training dkt TTA, dia akn hantar kite ke Open Universiti Malaysia (OUM) pulak kn?

    ReplyDelete